Close

december 13, 2017

Hoe kun je zelfverzekerder overkomen (Assertiviteit ontwikkelen)

In mijn coachtrajecten speelt Assertiviteit vaak een rol.

Meestal tonen cliënten zich onzeker (over zichzelf of over hun kunnen) en stellen zich vervolgens uitermate bescheiden en afwachtend op. Het kan ook, dat zij uitermate assertief gedrag vertonen, maar deze mensen komen niet bij mij met de vraag hoe ze zich assertiever kunnen opstellen 😉

Wat kun je zelf doen om zelfverzekerder over te komen?
1. Zorg dat je er goed uit ziet
Dat klinkt misschien vreemd, maar je zult echt ervaren, dat wanneer je tijd besteed aan je uiterlijke verzorging en je kleding, je jezelf beter voelt en anderen ook anders op je zullen reageren.
2. Let op je houding
Zit rechtop. Loop rechtop en doelgericht i.p.v. met een gebogen houding (die uitstraalt ‘zie mij alsjeblieft niet’) en alsof je met je ziel onder je arm loopt.
3. Glimlach
Vind je dat je dan een nep-lach laat zien? Begin dan met een innerlijke glimlach. Als je vanbinnen glimlacht zul je dit onbewust naar buiten uitstralen (en bijkomend voordeel; je gaat je ook echt lekkerder voelen :-))
4. Zorg voor een open lichaamshouding
Als je je ‘verbergt’ achter je pc, laptop of telefoon zal niemand je snel aanspreken. Ook wanneer je steeds je ogen neerslaat kan niemand contact met je maken!
5. Maak oogcontact!
Als je vanachter je pc, laptop of telefoon bent gekomen neem dan de vaak moeilijkste stap: Kijk de ander aan. Sla dus niet je ogen toe, maar toon respect voor de ander door hem/haar in de ogen te kijken.

Hoe is die onzekerheid eigenlijk ontstaan?
En waar komt dat bescheiden of afwachtend gedrag vandaan?

‘Bescheidenheid siert de mens’…. Ja, dat klopt, maar TE bescheiden is ziekmakend voor de persoon zelf!

Niet functioneel gedrag (belemmerend gedrag) wat we nu vertonen is vaak ergens in onze kinderjaren ontstaan. Dus ga er maar aan staan om dit te veranderen.
Een deel van de mensen kan met een training of een paar tips best stappen vooruit maken, maar ervaart vaak wanneer het ‘echt’ spannend wordt toch weer hetzelfde nare gevoel en ziet zichzelf ook weer in de valkuil schieten: Terugtrekken in onzekerheid en bescheidenheid.

Met coaching kun je werken aan nieuw gedrag. Vaak is inzicht in het ontstaan van dit gedrag de eerste stap naar het ontwikkelen van ander gedrag. Binnen een coach-setting kun je veilig experimenteren met wat het met je doet, waarom het zoveel met je doet en wat je allemaal nog meer in huis hebt om dit gedrag om te buigen.

Break Through!

Je bent waard, wat jij wil!

BEL ME NU
+
Bel mij!