Close

Stress herkennen

We hebben er allemaal weleens last van: een periode van meer druk dan normaal.

  • Maar wat als deze periode niet afgewisseld wordt met een rustiger periode?
  • Wat als je in dezelfde periode ook nog eens te maken krijgt met extra belasting, bijvoorbeeld een scheiding, mantelzorg of ziekte in je gezin?
  • Wat als je ondanks je bevlogenheid toch last krijgt van vermoeidheid en andere burn out klachten?

Wanneer je langere tijd niet voldoende hersteltijd* inbouwt zal ook jouw ‘batterij’ langzaam aan van mindere kwaliteit worden. Hieronder geef ik een zo uitgebreid mogelijk overzicht van de klachten die mensen met hoge mate van stress ondervinden. 

Lichamelijke klachten:

  • Extreme vermoeidheid, lusteloosheid
  • Slaap problemen
  • Spierpijn
  • Schouderpijn
  • Nekpijn
  • Problemen aan de darmen, pijn aan de buik
  • Snelle hartslag, hoge bloeddruk, hoge ademhaling

Emotionele klachten:

  • Afstandelijk tegenover het werk en/of collega’s zijn
  • Je hebt het gevoel dat je buiten je lichaam of gedachten staat
  • Onzekerheid
  • Vatbaarderder zijn voor verslaving
  • Geen zin in seks hebben
  • Snel emotioneel en boos of geïrriteerd zijn; een kort lontje hebben
  • Je opgejaagd voelen, dingen moeilijk kunnen loslaten 
  • Je fysiek, emotioneel of mentaal agressief voelen
  • Gevoelens van paniek of angst ervaren, bijvoorbeeld of je ooit wel weer beter wordt en het in financieel opzicht ook allemaal goedkomt
  • Je machteloos voelen
  • Neerslachtig zijn (dit is iets anders dan depressief zijn!)
  • Moeite hebben om jezelf/anderen te vertrouwen

Mentale klachten:

  • Minder goed kunnen presteren ten opzichte van vroeger
  • Vergeetachtig, slechte concentratie
  • Moeilijk kunnen kiezen, twijfelen

Je bent niet de enige: volgens TNO heeft meer dan 1 miljoen werknemers last van dit soort burn-out klachten. Dat is ongeveer 1 op de 7 en 14% van de werknemers. Herstellen van een burn out kan jaren duren, dus het op tijd signaleren en actie erop nemen is van groot belang!

* Hersteltijd zijn pauzes en momenten dat je echt even niets doet. Tijdens je werk pauzes nemen; koffie pauze, lunch pauze of gewoon even een moment uit het raam kijken (en dus niet op je telefoon!). Zorgen, dat je voldoende slaap krijgt! Zorgen, dat er momenten zijn, dat je niet actief bezig bent. 

Stress Reduceren

Wat kun je allemaal zelf doen om door deze tijd heen te komen?

Wanneer je 1 of meerdere van bovenstaande klachten hebt kun je de volgende stappen nemen:

  • Kijk wat je het meeste energie kost (lange hersteltijd) en onderzoek of je daar een andere oplossing voor kunt vinden
  • Neem rust, door vroeger te gaan slapen, maar ook tijdens de pauze even een rondje lopen i.p.v. je broodje voor het scherm op te eten
  • Kijk minder TV en leg je mobiel vaker aan de kant
  • Maak een duidelijke scheiding tussen werk en privé (kies!)
  • Probeer gezond(er) te eten en neem de tijd ervoor om het klaar te maken
  • Probeer te achterhalen waar je gepieker vandaan komt
  • Doe iets aan je ‘Bewijsdrang’, ‘Perfectionisme’, ‘Loyaliteit’ en/of ‘Hoog verantwoordelijkheidsgevoel’ door iemand in de arm te nemen waarbij je dit verder kunt onderzoeken

En zo zijn er nog heel veel mogelijkheden om een stap terug te nemen. Eerst bewustwording en daarna actie. 

Sommige punten lukken vast alleen, maar als je hulp nodig hebt zoek die dan! In je naaste omgeving of bij een Coach. Wij helpen je graag weer in balans te komen!

Stress & Balans Coaching

Bovengenoemde interventies kun je zelf of met behulp van een collega, vriend, partner of familie onderzoeken en actie op nemen.
Bijvoorbeeld gezonder eten, zou een gezamenlijke actie kunnen worden. En als je alleen bent: wees lief voor jezelf en verwen jezelf met een maaltijd die je in alle rust hebt gemaakt, je bent het waard!

Je kunt echter pas iets veranderen, als je aan jezelf durft toe te geven dat je echt teveel op je bord liggen.
Dus je gevoel van ‘falen’ parkeren en echt kiezen voor je eigen gezondheid door hierover het gesprek aan te gaan met je collega’s en/of leidinggevende.

Zowel bij ondersteuning van een nieuw levenspatroon als aanleren van nieuw (effectiever) gedrag is een coach geen overbodige luxe! 

“De moeilijkste persoon om te managen, ben je immers zelf!”

Tijdens mijn training tot Stress & Burn Out Coach heb ik geleerd dat een burn out nooit alleen een ‘emotionele’ klacht is! Je lichaam heeft al veel langer waarschuwingen gegeven (zie bovenstaande voorbeelden).

In tijden van hoge mate van spanning / actief zijn en onvoldoende hersteltijd (= momenten van volledige rust, zoals pauzes nemen, avonden niet werken, korte pauzes tijdens het werk etc.) zul je steeds meer lichamelijk klachten krijgen.  Je geest vertelt je nog steeds “Doorgaan / Nog een stapje erbij / Je kunt je collega’s niet in de steek laten etc. etc.” maar je lichaam is eigenlijk al vermoeid. Wanneer je zenuw(stress)stelsel niet meer voldoende energie heeft zal je lichaam op andere plekken in je lichaam energie gaan onttrekken. Op die manier pleeg je dus roofbouw op je lichaam met totale opbranden tot mogelijk gevolg.
Je kent vast wel verhalen van mensen, die in tijden van extreme spanningen last krijgen van haar uitval, psoriasis en slapeloosheid. 

Aanpak bij een Burn Out: 
Eerst energie opbouwen en daarna werk- en persoonlijke issues aanpakken!!

De aanpak van Spronk & Partners (en haar collega coaches) zal dan ook gericht zijn op eerst herstel van je lichamelijke klachten.
Als startpunt nemen we een ‘Stress-Vragenlijst’ af, waarin gekeken wordt naar je vitaliteit (stressniveau, angst/depressie, vermoeidheid) en tijdens het eerste gesprek nemen we een anamnese af om een juist beeld te krijgen van ‘voor en na’. N.a.v. deze Vitaliteitscheck kunnen we starten met de begeleiding. Deze wordt op maat gemaakt, eventueel met je bedrijfsarts of werkgever.

Aanpak bij (lichte) stress klachten:
Allereerst zullen we ook hier aandacht besteden aan eventuele interventies om aanwezige lichte lichamelijke klachten te verminderen. Daarna / daarnaast kun je met een coachtraject starten waarin we gericht aan de slag gaan met bijvoorbeeld:
– Leren ‘nee’ zeggen;
– Leren kiezen;
– Grenzen aangeven;
– Meer balans werk en privé 

“Als je blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg”

Doorbreek je patronen en leef je mooiste en meest gelukkige leven.
Neem afscheid van belemmerende gedachten of overtuigingen en maak nieuwe, die jou helpen het beste uit jezelf te halen!

Ik sta je hier graag in bij, dus informeer via onderstaand formulier.


Inspiratie Stress & Balans

BEL ME NU
+
Bel mij!